Захистіть найдорожче: психологічна допомога дітям під час війни
/бібліографічний інформаційний список для організаторів
дитячого читання/
Третій рік триває повномасштабна війна. За цей час українці пройшли через великі випробування: примусову втрату звичного середовища, активні бойові дії, смерть, окупацію, тривоги та блекаути. Звісно, що це нас не зламало. Однак і безслідно не минуло. Можливо, не одразу, але ми відчуваємо на собі психологічні наслідки війни.
Війна – це стрес не тільки для дорослих, які все розуміють, але й для дітей. Відчуття небезпеки, тривоги, переривання звичного повсякденного життя, постійні зміни та рух – усе це може злякати дитину, викликати нерозуміння і дискомфорт. І якщо дорослим простіше усвідомити те, що відбувається, якщо вони можуть дати раду своїм емоціям та переживанням, то дітям набагато важче адаптуватися до нової реальності.
У цей складний час потреба психологічної допомоги є вкрай актуальною. Діти потребують психологічного супроводу, зовнішньої підтримки, адже переживають стреси та депресію.
Психологи виділяють три категорії дітей, які постраждали від війни.
Діти, які були переміщені в інші області, але не бачили нічого жахливого. Їхньою травмою є втрата звичного середовища. Щоб повернути дитину до нормального життя, психологи використовують ігрову терапію, а також методи арт-, зоо-, фототерапії тощо.
Діти, які знають, що йде війна, а вони лишилися у домівках на відносно безпечних територіях, теж можуть демонструвати страх розлуки, тривогу, агресію. Щоб впоратися з цим, спеціалісти проводять психологічно-інформаційні заняття у школах, розповідають, що відчувати тривогу, страх – це нормально. А також, що робити, коли відчуваєш такі емоції.
Наступна категорія дітей досить довго перебувала в гарячих точках чи окупації. У них згодом є велика ймовірність виникнення посттравматичного стресового розладу (ПТСР). Передусім таку дитину треба помістити у безпечне місце. А оскільки під час війни безпечних територій немає, найбільш захищеним середовищем для неї лишається родина. Дуже важливо мати у родині довірливі стосунки, щоб відверто поговорити з дитиною і мати можливість їй вчасно допомогти. Якщо є щось, що може допомогти дітям впоратися зі складнощами, то це увага, турбота та розуміння дорослих.
Війна залишає важкий слід у наших душах, але ми спільно маємо мінімізувати її негативний вплив на дитину. Фахівці покликані надати психологічну допомогу дітям під час війни, допомогти їм впоратися з її наслідками, подолати травми та віднайти надію на щасливе майбутнє.
Жодна дитина не повинна страждати від війни. Кожен український хлопчик і дівчинка мають право зростати щасливими та здоровими під мирним небом.
Нижче наведено матеріали з друкованих видань та електронні ресурси, які містять поради, рекомендації для психологів, педагогів, батьків: як надати психологічну допомогу, заспокоїти дітей у стресовій ситуації, зменшити тривогу, налаштувати їх на позитив навіть у скрутний час. Подано корисні інформаційні ресурси про те, де безкоштовно отримати психологічну допомогу дітям під час війни.
Книги та статті з друкованих видань
про психологічну допомогу дітям під час війни
Артемова Л. Зберегти дітей – гуманітарна місія сьогодення [Текст] : [актуальні проблеми збереження здоров’я дітей в умовах війни] / Л. Артемова // Дошкільне виховання. – 2022. – № 3-4. – С. 3-8.
Дворська О. М. Адаптація дітей-переселенців [Текст] / О. М. Дворська // Шкільному психологу. Усе для роботи. – 2015. – № 11. – С. 30-32.
Діти і війна [Текст] : як заспокоїти // Рівне вечірнє. – 2022. – № 9. – С. 11.
Дубовик С. В. Тренінгове заняття з дітьми з родин вимушених переселенців [Текст] / С. В. Дубовик // Початкове навчання та виховання. – 2015. – № 12. – Актуальні діалоги. – 2015. – № 13. – С. 6-8.
Ільченко Н. В. Психологічна допомога дітям в умовах надзвичайних ситуацій [Текст] : [посттравматичні стресові розлади] / Н. В. Ільченко // Безпека життєдіяльності. – 2016. – № 10. – С. 23.
Кабанцева А. Пам’ятка для батьків у час воєнної небезпеки [Текст] : співпраця з родиною / А. Кабанцева // Дошкільне виховання. – 2022. – № 5. – С. 10.
Курило В. Актуальні проблеми шкільної освіти в умовах гібридної війни на Донбасі [Текст] : [психолого-педагогічні особливості дітей в умовах війни] / В. Курило, О. Караман // Рідна школа. – 2017. – № 9-10. – С. 34-39.
Литвиненко І. Допоможемо дітям прийняти правду життя [Текст] : [психологічна допомога дітям, що проживають в зоні АТО] / І. Литвиненко // Дошкільне виховання. –2015. – № 9. – С. 8-12.
Лісовецька І. М. Шлях до успіху [Текст] : тренінгова програма психологічної допомоги дітям, які постраждали внаслідок конфлікту на сході України / І. Лісовецька // Шкільному психологу. Усе для роботи. – 2019. – № 9. – С. 2-19.
Мокосєєва О. Діти у період кризи та збройного конфлікту [Текст] : рекомендації педагогам і батькам / О. Мокосєєва // Дитячий садок (Шкільний світ). – 2016. – № 3. – С. 35-36.
Перша психологічна допомога в гострих стресових ситуаціях [Текст] : навч.-практ. посіб. / за заг. ред. О. А. Мортунова ; Мін-во внутріш. справ України ; Харків. нац. ун-т внутріш. справ. – Харків : ХНУВС, 2022. – 84 с.
Полчанова Г. С. Психологічна підтримка під час війни [Образотворчий матеріал] : зб. листівок / Г. С. Полчанова, Л. В. Боримська. – Житомир, 2022. – 61 с.
Посттравматичні стресові розлади: подолання наслідків [Текст] : [психологічна реабілітація дітей-переселенців] / упоряд. Т. Червонна. – Київ : Шкільний світ, 2015. – 176 с.
Соколюк О. Дитина в умовах війни [Текст] : як може допомогти школа / О. Соколюк // Початкова освіта (Шкільний світ). – 2018. – № 1. – С. 53-60.
Хачапурян Ю. Метафоротерапія : як допомогти дітям-переселенцям [Текст] / Ю. Хачапурян // Психолог (Шкільний світ). – 2018. – № 23-24. – С. 8-19.
Як говорити з дитиною про війну : вчимося жити здоровими [Текст] // Розкажіть онуку. – 2022. – № 3-6. – Вкладка. – № 5-6. – С. 30-31.
Електронні ресурси
Білик М. Діти війни: які психологічні проблеми треба подолати [Електронний ресурс] / М. Білик. // M!nd : незалежний журналістський бізнес-портал. – Електронні дані. – Режим доступу: https://mind.ua/openmind/20246338-diti-vijni-yaki-psihologichni-problemi-potribno-dolati – Назва з екрана.
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни [Електронний ресурс] : список ресурсів. // Happy Monday : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://happymonday.ua/psyhologichna-dopomoga-pid-chas-vijny. – Назва з екрана.
Захистіть найдорожче [Електронний ресурс] : психологічна допомога дітям під час війни. // 032.ua : сайт міста Львова – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.032.ua/news/3548706/zahistit-najdorozce-psihologicna-dopomoga-ditam-pid-cas-vijni. – Назва з екрана.
Інформаційні ресурси по темі психологічної допомоги в часі війни [Електронний ресурс] // Центр здоров’я та розвитку «Коло сім’ї» : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://k-s.org.ua/resources/coping-war/. – Назва з екрана.
Кононенко В. Як надати дитині першу психологічну допомогу? [Електронний ресурс] : шість порад для батьків під час війни. // Вікна : [вебсайт] / В. Кононенко. – Електронні дані. – Режим доступу: https://vikna.tv/dlia-tebe/batkivstvo/yak-nadaty-dytyni-pershu-psyhologichnu-dopomogu-6-porad-dlya-batkiv/. – Назва з екрана.
Mental health [Електронний ресурс] : програма психологічної реабілітації та допомоги дітям під час війни, які постраждали від російського вторгнення. // Kateryna Biloruska Foundation : [вебсайт благодійної організації «Благодійний фонд Катерини Білоруської»] – Електронні дані. – Режим доступу: https://biloruska.foundation/mentalne-zdorovia/. – Назва з екрана.
Підтримка батьків та дітей під час війни [Електронний ресурс] : поради із підтримки психічного і фізичного здоров’я, безпеки, харчування, освіти та розвитку // UNICEF Україна : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions. – Назва з екрана.
Підтримка дітей під час війни [Електронний ресурс] : поради батькам// Комунальний навчальний заклад Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://kristti.com.ua/pidtrymka-ditej-pid-chas-vijny-porady-batkam/. – Назва з екрана.
Пліс В. Первинна психологічна допомога дитині під час війни [Електронний ресурс] / В. Пліс. // Накипіло : [вебсайт] – Електронні дані. – Режим доступу: https://nakipelo.ua/pervinna-psihologichna-dopomoga-ditini-pid-chas-vijni-2. – Назва з екрана.
Поруч. Проєкт психологічної підтримки [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України ; UNICEF. – Електронні дані. – Режим доступу: https://poruch.me/. – Назва з екрана.
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні [Електронний ресурс] : лист Міністерства освіти і науки України від 29.03.2022 № 1/3737-22. – Електронні дані. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/2022/Vykhovna.robota/30.03.22/Lyst.MON-1.3737-22.vid.29.03.2022-Pro.zabezp.psykholoh.suprovodu.uchasn.osv.protsesu.pdf. – Назва з екрана.
Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» [Електронний ресурс] : лист Міністерства освіти і науки України від 04.04.2022 № 1/3872-22. // Міністерство освіти і науки України : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij. – Назва з екрана.
Психологічна допомога дітям: безоплатні послуги під час війни [Електронний ресурс] // Центр громадського здоров’я МОЗ України : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://phc.org.ua/news/psikhologichna-dopomoga-dityam-bezoplatni-poslugi-pid-chas-viyni. – Назва з екрана.
Психологічна допомога під час війни [Електронний ресурс] : ресурси та контакти // Громадський простір. – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.prostir.ua/?news=psyholohichna-dopomoha-pid-chas-vijny-resursy-ta-kontakty. – Назва з екрана.
Психологічна допомога та підтримка під час війни [Електронний ресурс] : добірка порад та рекомендацій. – Електронні дані. – Режим доступу: https://dityvmisti.ua/blog/6727-psykhologichna-dopomoga-ta-pidtrymka-pid-chas-viiny-dobirka-porad-ta-rekomendatsii/. – Назва з екрана.
Психологічна підтримка в умовах війни [Електронний ресурс] : довідник. – Електронні дані. – Режим доступу: https://dovidka.info/psyhologichna-pidtrymka-v-umovah-vijny/. – Назва з екрана.
Психологічна підтримка дитини під час війни [Електронний ресурс]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://dopomoga.RO/uk/psihologichna-pidtrimka-dlya-ditini. – Назва з екрана.
Психологічна підтримка для дітей [Електронний ресурс] : корисні ресурси з психосоціальної підтримки // Освіторія : [вебсайт]. – Електроні дані. – Режим доступу: https://osvitanow.org/psychological-support-for-children/. – Назва з екрана.
Психологічний супровід дітей під час війни [Електронний ресурс] // EnableMe : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.enableme.com.ua/ua/article/psihologicnij-suprovid-ditej-pid-cas-vijni-8351. – Назва з екрана.
Ройз С. Психологічна допомога дітям під час війни [Електронний ресурс] : добірка практичних інструментів і порад від психологині Світлани Ройз / С. Ройз // Нова українська школа : [вебсайт] – Електронні дані. – Режим доступу: https://nus.org.ua/view/psyhologichna-dopomoga-dityam-pid-chas-vijny-dobirka-praktychnyh-instrumentiv-i-porad-vid-psyhologyni-svitlany-rojz/. – Назва з екрана.
Українські діти потребують психологічної допомоги [Електронний ресурс] // Освітній омбудсмен України : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://eo.gov.ua/ukrainski-dity-potrebuiut-psykholohichnoi-dopomohy/2022/05/10/. – Назва з екрана.
Як допомогти дітям пройти крізь виклики війни [Електронний ресурс] : поради від дитячого психолога. // MH4U : MENTAL HEALTH FOR UKRAINE : [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.mh4u.in.ua/hochu-dopomogty-blyzkym/how-to-help-children-war. – – Назва з екрана.
Як допомогти дитині бути стійкішою? [Електронний ресурс] // Ти як ? : всеукраїнська програма ментального здоров'я за ініціативою Олени Зеленської – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.howareu.com/#section-help-child-text. – Назва з екрана.
Підготувала: провідний бібліограф Мартинюк З. Б.
27.03.2024
Організація дистанційного навчання
/бібліографічний інформаційний список для організаторів
дитячого читання/
Пандемія коронавірусу спричинила надзвичайну ситуацію міжнародного масштабу в галузі освіти, що спонукало до пошуку дієвих механізмів модифікації освітнього процесу відповідно до умов, що склалися. Освітнім закладам довелося раптово вийти на новий дистанційний рівень.
Дистанційне навчання – надзвичайно актуальний метод підтримання неперервності освітнього процесу, адже через карантин усі опинилися в умовах самоізоляції. Незважаючи на те, як довго ми «пожинатимемо плоди» Covid-19, педагоги мають налагодити зв’язок з учнями, уміти раціонально й успішно організувати освітній процес, адаптувати систему перевірки рівня засвоєння знань і вмінь школярів та їхнього оцінювання під час таких нетипових умов шкільного навчання.
Дистанційне навчання – це організація освітнього процесу в умовах віддаленості одне від одного його учасників та їхньої опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, наявність необхідного технічного обладнання (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також опанування педагогами технологій дистанційного навчання.
Сутність дистанційного навчання в закладах освіти полягає в забезпеченні взаємодії між учасниками освітнього процесу, зокрема, в налагодженні комунікації між вихователями, вчителями, дітьми, батьками та дітей між собою. Спільна діяльність педагогів, батьків, дітей у закладах освіти і онлайн, в інформаційно-освітньому середовищі, дає змогу враховувати індивідуальні особливості кожної дитини; сприяти її всебічному розвитку, використовуючи інноваційні можливості; залучити батьків до процесу навчання, виховання та розвитку власних дітей.
Комунікативний простір вибудовується на основі принципів універсального дизайну, що спрямовані на проєктування освітнього середовища, комунікацій, застосування інформаційних технологій чи послуг онлайн, що є доступними, зрозумілими для всіх учасників освітнього процесу та відповідають вимогам спільного користування.
Для педагогів є безліч інструментів для того, щоб полегшити процес викладання. Найбільш поширеними вебресурсами для дистанційного навчання є: платформа Moodle (безкоштовна відкрита система управління дистанційним навчанням), платформа Google Classroom (сервіс, який дає змогу організувати онлайн навчання), Zoom, Google Meet (сервіси для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей), ClassDojo (сервіс для оцінювання роботи класу в режимі реального часу), Classtime (платформа для створення інтерактивних навчальних додатків), LearningApps.org (сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи) тощо.
Для забезпечення дистанційного навчання та виховання дітей педагоги можуть створювати власні вебресурси або використовувати інші вебресурси на свій вибір. При цьому потрібно обов’язково надати рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо.
Запровадження дистанційного навчання слід розглядати не лише як вимушені заходи, адже перехід освіти в онлайн повинен стати рівноправним складником освітнього процесу на рівні зі стаціонарним викладанням. Це зовсім близьке майбутнє, до якого мають бути готовими всі освітні заклади та їхні працівники.
Нижче наведено статті з періодичних видань для вчителів та вихователів, які містять багато корисної інформації про методику організації дистанційного навчання, про програми та онлайн-сервіси на допомогу фахівцям, покрокові ілюстровані інструкції для роботи з ними, опис налаштувань, розробки онлайн-уроків тощо.
Ахунова Л. Далеко – близько : дистанційний зв’язок із вихованцями під час карантину / Л. Ахунова // Дит. садок (Шк. світ). – 2020. – № 9. – С. 22-29.
Використання різноманітних технологій для дистанційного навчання у дошкільних навчальних закладах.
Диковченко Н. Дистанційна робота з учнями 1-го класу : діти з особливими потребами / Н. Диковченко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2020. – № 21-22. – С. 42-43.
Подано навчальний матеріал розробки уроку в цікавій казковій формі.
Дистанційне навчання : [розробка уроку на тему «Гостини до музею»] // Розкажіть онуку. – 2020. – № 11-12. – С. 3-6.
Дистанційне навчання : [розробка уроку на тему «Час і годинник»] // Розкажіть онуку. – 2020. – № 10. – С. 3-6.
Дистанційне навчання : [розробка уроку на тему «Хлібом славиться земля»] // Розкажіть онуку. – 2020. – № 8-9. – С. 3-6.
Дистанційне навчання у початковій школі : [розробка уроку на тему «Земля – наш спільний дім»] // Розкажіть онуку. – 2020. – № 5. – С. 3-6.
Дистанційне навчання у початковій школі : [розробка уроку на тему «Моя родина»] // Розкажіть онуку. – 2020. – № 4. – С. 3-6.
Дистанційне навчання : [тематична добірка статей] // Математика (Шк. світ). – 2020. – № 7-8. – С. 8-51.
Розкрито використання різноманітних технологій для дистанційного навчання. Охарактеризовано онлайн-сервіси, що допоможуть організувати освітній процес.
Дистанційне навчання у сервісах Zoom, Classdojo, Moodle // Розкажіть онуку. – 2020. – № 6-7. – С. 11-12.
Сервіси, які допоможуть організувати дистанційне навчання у початковій школі.
Досвід Фінляндії в онлайн-освіті // Розкажіть онуку. – 2020. – № 6-7. – С. 13.
Країна, чиї школи були готові до дистанційного навчання, – це Фінляндія. Фінський досвід дає зрозуміти, як перейти на дистант з мінімальними втратами для учнів.
Захарченко Н. Освіта ХХІ століття : онлайн чи офлайн? / Н. Захарченко // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шк. світ). – 2020. – № 3. – С. 58-69.
Про застосування двох режимів проведення навчання – онлайн (синхронного) та офлайн (асинхронного).
Косенчук О. Організація діяльності закладів дошкільної освіти в період пандемії / О. Косенчук, І. Новик // Дошк. виховання. – 2020. – № 9. – С. 17-21.
Рекомендації фахівців щодо впровадження дистанційного та змішаного навчання.
Крижик А. Урок мистецтва у 2 класі : очна і дистанційна форми організації освітнього простору / А. Крижик // Початк. шк. – 2020. – № 7. – С. 31-37.
Розробка інтегрованого уроку на тему: «Космічна подорож» з ознайомлення школярів із музичними інструментами та планетами Сонячної системи.
Крикун Л. Д. Дистанційне навчання : синиччин календар // Розкажіть онуку. – 2021. – № 1. – С. 7-14.
Подано картки-завдання з математики для індивідуальної роботи з учнями 4-го класу.
Лотоцька А. Організація дистанційного навчання у початковій школі : (метод. рекомендації) / А. Лотоцька // Початк. шк. – 2020. – № 7. – С. 1-8.
Матеріали, що розкривають різноманітні аспекти організації дистанційної роботи у початковій школі.
Методики зближення учнівського колективу в умовах дистанційного навчання // Шк. світ. – 2021. – № 1-2. – С. 3-121.
Подано методичні поради щодо формування класного колективу дистанційно.
Мотичак М. І. Компетентнісний підхід в організації онлайн навчання / М. І. Мотичак // Історія та правознавство. – 2020. – № 28-30. – С. 18-26.
Організація онлайн-навчання під час викладання суспільних дисциплін.
Моторна О. С. Мистецтво дистанційно: втрачені можливості… Чи нові перспективи? / О. С. Моторна // Мистецтво та освіта. – 2020. – № 3. – С. 13-19.
Застосування педагогічних онлайн-сервісів та платформ для комунікації вчителів та учнів під час дистанційного навчання з мистецтва.
Навчальні платформи для школярів // Позаклас. час. – 2020. – № 5. – С. 9-10.
Зараз є безліч онлайн-ресурсів, де діти можуть виконувати домашні завдання, готуватися до ЗНО чи просто розважатися. До уваги читачів подано кілька варіантів для дистанційного навчання дітей під час карантину.
Проблеми дистанційної освіти дошкільнят : круглий стіл «ДВ» // Дошк. виховання. – 2020. – № 5. – С. 21-29.
Компетентні відповіді фахівців на нагальні запитання щодо організації роботи дитячих садків під час карантину і дистанційної освіти дошкільнят.
Програми для інтерактивного наповнення уроків : вчитель онлайн // Розкажіть онуку. – 2021. – № 1. – С. 20-22.
Корисні онлайн-сервіси для вчителів.
Псатій А. Материк навпаки : онлайн-урок географії : 7-й клас / А. Псатій // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шк. світ). – 2020. – № 9-10. – С. 88-97.
Розробка онлайн-уроку на тему «Австралія» для учнів 7-го класу.
Псатій А. Навчання онлайн : комбінований урок : 9-й клас / А. Псатій // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шк. світ). – 2020. – № 7-8. – С. 24-29.
Розробка онлайн-уроку на тему «Секторальна модель економіки країни» для учнів 9-го класу.
Ратко М. В. Інтерактивні ігри на уроках музичного мистецтва у традиційному і змішаному форматі навчання / М. В. Ратко, Л. А. Римар // Мистецтво та освіта. – 2021. – № 1. – С. 20-25.
Охарактеризовано організаційно-технологічні особливості застосування дидактичних ігор на уроках музичного мистецтва. Продемонстровано методику проведення ігор у традиційному, змішаному й дистанційному (цифровому) освітніх форматах.
Румянцева-Лахтіна О. О. Дистанційна освіта, переваги освітньої платформи Classroom.google.com для вчителів-філологів / О. О. Румянцева-Лахтіна // Вивчаємо укр. мову та літ. – 2020. – № 13-15. – С. 6-10.
Висвітлено переваги та недоліки дистанційного навчання. Подано розробку онлайн-уроку для учнів 6-го класу
Румянцева-Лахтіна О. О. Тематична дистанційна контрольна робота з української мови: «Виразність і доречність мовлення» / О. О. Румянцева-Лахтіна // Вивчаємо укр. мову та літ. – 2020. – № 16-18. – С. 47-49.
Подано розробку онлайн-заняття та зразки різнорівневих завдань.
Сервіси-помічники Google // Розкажіть онуку. – 2020. – № 8-9. – С. 15-16.
Про застосування сервісів Google – безкоштовних онлайн-ресурсів для кожного вчителя – в освітньому процесі.
Скочко Н. Перше, що варто зробити у цій ситуації – прийняти її : бесіда з педагогом Н. Скочко / розмову вела Н. Коваль // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2020. – № 7-8. – С. 14-17.
Учителька Ніна Скочко про навчання онлайн під час карантину.
Сліпченко В. Навчитись, щоб навчати : трансляція уроку, робота з QR-кодами та файлами / В. Сліпченко // Краєзнавство. Географія. Туризм (Шк. світ). – 2020. – № 7-8. – С. 8-23.
Охарактеризовано програми та онлайн-сервіси для організації дистанційного навчання, використання QR-кодів у навчанні.
Сліпченко В. Онлайн-інструменти, щоб навчати / В. Сліпченко // Початк. освіта (Шк. світ). – 2020. – № 13-14. – С. 8-23.
Стаття містить багато корисної інформації про програми та онлайн-сервіси для організації дистанційного навчання.
Створюємо персональний сайт // Розкажіть онуку. – 2020. – № 11-12. – С. 11-14.
Подано поради, як створити персональний сайт вчителя, яку інформацію на ньому розміщувати. Вказано ознаки якісного персонального сайту.
6 порад для онлайн-навчання // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2020. – № 9-10. – С. 116-117.
Практичні поради щодо дистанційної форми проведення уроків.
6 цікавих фактів про навчання онлайн // Укр. мова та літ. (Шк. світ). – 2020. – № 7-8. – С. 10-13.
Цікаві факти про дистанційне навчання.
Якимчук Г. Логопед онлайн / Г. Якимчук // Дошк. виховання. – 2020. – № 8. – С. 13-15.
Організація ефективних дистанційних занять з дітьми із мовленнєвими порушеннями.
Підготувала: провідний бібліограф Мартинюк З. Б.
31.05.2021